Sunday, January 15, 2012

Giga méretek...

A minap nagy kalandban volt részem. A dolgozók részére vannak ingyenes programok a hajón. Ezek egyike volt a héten a kapitányi híd megtekintése. Mivel éjszakás vagyok ráértem délelőtt 10-11-ig és jelentkeztem. Még ebben a hónapban lesz delfinekkel úszás, és katamaránozás. Azokat se hagyom ki!
Tehát elindultunk felfedezni azt a részét a hajónak, amit se a vendégek, se a dolgozók egyébként nem láthatnak.  Mint a filmekben: fehér egyenruha, végtelen fegyelem, körbe-körbe csak számítógépek, gombok, monitorok stb. Sajnos fényképezni nem lehetett. 
Először is pár számadat:

A hajó súlya: 130.000 tonna
6 db 17.000 LE diesel motor hajtja
1 nap alatt 100 tonna üzemanyag fogy el
1 nap alatt 1100 tonna vizet fogyasztunk el, amit az óceánból nyerünk. Ezután jön a desztillálás, majd szétválogatás. Van fekete és szürke víz. A fekete megy a wc-be, a  szürke a kézmosóba, tusolóba. A fehéret még telenyomják ásványi anyagokkal és abból lesz az ivóvíz, de ezt használják a szakácsok is az ételek elkészítéséhez. Tehát a vízzel önellátóak vagyunk.
Mint az árammal is... A hajón 3 generátor állítja elő az elektromos áramot. Minden ezzel működik. Ha egy várost rákapcsolnának, 34000 háztartást tudna ellátni. 




Van egy biztonsági szoba, ahol az éjjel-nappal szolgálatban lévő figyeli a tűzjelzőket és a biztonsági berendezéseket. Innen tudják működésbe hozni a vízzáró kapukat is ha baj lenne netán.
A kapitányok mindegyike egyébként olasz. Mivel a hajót ott építik és az első pár hónapot Európában hajóznak vele, a legénység nagy része is az első hónapokban európai.
A középső  képen jól látszik, hogy az orr utáni 3. szinten az oldalsó rész kilóg a szárazföld fölé. Ide én is kiálltam. Elmagyarázták, hogy a kikötéskor innen lehet a legjobban látni mikor is vagyunk teljesen a part mellett, itt lehet figyelni a hajó mennyire távolodott a parttól stb.  A navigálás egyébként hasonló egy repülőgépéhez. A kapitány a kikötőből kiirányítja a hajót egy kis U alakú kormány segítségével és utána robotpilóta vezeti a hajót az előre betáplált paraméterek alapján. A vezérlő nagy asztalán azért ott volt a térkép, körző, vonalzó is. / ha a technika ördöge közbeszólna/
Nagyon érdekes túra volt. Remélem képek híján a leírásból is mindenkinek a szeme előtt megjelent a vezérlő belső tere.... :) 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...